Minnesota State Parks roadtrip in foto’s

Twee en half jaar geleden in Tours maakten Amanda en ik plannen om op roadtrip door Frankrijk te gaan. Dit plan ging destijds niet door omdat we geen auto konden huren vanwege onze te jonge leeftijd. In plaats daarvan gingen we toen met de trein naar Toulouse, Bordeaux en Poitiers. Het idee van een roadtrip bleef echter bestaan. Toen ik naar Canada verhuisde en me dus toch al aan de goede kant van de oceaan bevond, was het een logische stap om eindelijk die roadtrip te gaan maken. Amanda wilde al tijden een keer (bijna) alle Minnesota State Parks bezoeken; ik was, voor mijn eerste tripje naar de Verenigde Staten, niet erg kieskeurig voor de precieze bestemming. Zo vertrokken we twee weken geleden op roadtrip langs Lake Superior, het grootste zoetwatermeer ter wereld. Wat een prachtige natuur! Elk park heeft zo zijn eigen charme.

1. Splitrock Lighthouse State Park

Onze eerste stop was Splitrock Lighthouse State Park, dat ik telkens verkeerd uitspreek overigens: Splithouse Rock lijkt veel op Elvis’ Jailhouse Rock. Splitrock is een van de kleinste parken die we bezochten, maar is, met name vanwege de nog werkende vuurtoren, echt een bezoekje waard. In Splithouse leerden Amanda en ik ook wat een cart-in camping is: parkeer je auto, laad je spullen in een karretje, duw het samen de berg op, laad je spullen uit op de campingplaats, herhaal. We ontdekten ook dat de tent lek was – dus sliepen we de rest van de nacht in de auto. (Gelukkig was dit de enige nacht dat we regen op ons dak kregen).

2. Gooseberry Falls State Park

De volgende dag reden we door naar Gooseberry Falls. Dit park was een van de meest toeristische parken: van de ene kant gezellig om wat aanspraak te hebben, maar van de andere kant ook lichtelijk irritant dat er telkens mensen in je foto staan. Deze watervallen zijn blijkbaar erg populair om in te zwemmen – dit ging overigens lang niet altijd goed. Vanaf een rustiger plekje keken Amanda en ik neer op de watervallen en zagen een jong meisje uitglijden op een boomstam en bijna wegdrijven – gelukkig kwam er een man aansnellen om haar uit het water te trekken. Les van de dag: water is sterker dan de mens.

3. Tettegouche State Park

Na ons ochtendbezoek aan Gooseberry gingen we ‘s middags naar Tettegouche. Dit is, by far, een van mijn (twee) favorieten! De hoofdattractie was mooi, maar het meest prachtige plekje vonden we toen we afweken van het grote pad en via een smal kronkelig paadje uitkwamen bij een inhammetje met een ontzettend mooie boom met een gigantisch netwerk van wortels. Vanaf de rotsen kon je lekker pootjebaden met een fantastisch uitzicht op de two step waterfall. Amanda en ik namen onze tijd om van dit paradijsje te genieten en vergaten bijna dat we het hele eind nog terug moesten lopen.

4. Grand Portage State Park (& National Monument)

De volgende dag reden we een flink eind richting het Noorden, helemaal tot aan de Canadese grens. We hadden heel erg uitgekeken naar ons verblijf in Grand Portage en hadden dan ook twee nachten op de camping geboekt. De camping bleek echter weinig meer dan een grassige kampeerplaats vol ganzenpoep, het personeel was er onvriendelijk en onbehulpzaam en twee van de drie damestoiletten was verstopt – dus was het hopen dat er niemand op de derde een grote boodschap hoefde te doen. Bij aankomst waren we ontzettend teleurgesteld en we hebben zelfs overwogen om een nacht te annuleren – maar er was in de buurt niks anders te vinden. Uiteindelijk hadden we hier overigens drie hele fijne dagen met leuke ontmoetingen (daarover meer in mijn volgende blog), een prachtig uitzicht vanuit onze tent en bezochten we niet alleen het State Park maar ook het nationale monument. Overigens vond dit alles plaats op Gichi-onigamiing (Ojibway voor Grand Portage Indian Reservation).

5. Judge Magney State Park

Vanaf de camping in Grand Portage maakten we ook een uitje naar Judge Magney State Park. Dit park gaf ons de “moeilijkste” hike, het pad met de meeste opstaande boomwortels en de langste trappen – die je eerst af mocht, maar daarna ook weer op moest. Een van de watervallen in Judge Magney stroomt in een gat en – hoe is het mogelijk – het is onbekend waar dit water uitkomt.

Het water in Judge Magney (en bij een aantal andere parken overigens ook) ziet eruit als rootbeer. ‘Vies water dus’ hoor ik jullie denken, maar het water is eigenlijk heel schoon, en dankt zijn bruinige kleur aan de mineralen in het water.

7. Cascade River State Park

Onze laatste stop – voordat we door zouden rijden naar Minneapolis voor een paar dagen citytrip – was Cascade River State Park. Samen met Tettegouche goed voor een gedeelde eerste plaats op mijn lijstje met favoriete State Parks. Vanaf de camping in Cascade liepen we zo het pad naar de watervallen op. Wat een prachtige plekjes, wat een rust! Wat een mooie kleurschakeringen in het water!