Wervelende week vol stedentrips

(9 juni 2014, Tours)

Het einde van mijn Frankrijkavontuur komt akelig dichtbij. De tentamens zitten er op en de benodigde studiepunten zijn binnen. En ondanks dat ik eigenlijk heel erg hard aan mijn scriptie zou moeten werken nu (wat ik tussen de bedrijven door ook wel doe), heb ik de afgelopen week flink geprofiteerd van mijn vrije dagen. De Carte Jeune, mijn kortingskaart voor de trein, heb ik in ieder geval goed gebruikt. Met Rebecca, een van de weinige vrienden die nog niet naar huis is teruggekeerd, ging ik eerst drie dagen naar Bordeaux en La Rochelle, daarna namen we een tweedaagse pauze en daarna vertrokken we drie dagen naar St. Malo en Mont St. Michel. Stuk voor stuk prachtige steden.

Mont Saint Michel, als een van de meest toeristische attracties van Frankrijk, was leuk om een keer gezien te hebben. Smalle straatjes, de doolhofachtige abdij, het prachtige uitzicht, het strand en de vogeltjes die uit je hand eten, maken het een gezellig stadje. Ondanks dat we nog niet eens in het hoogseizoen daar waren, brak je wel de nek over de toeristen. Maar zo kreeg ik ook eens de kans om wat Nederlands te babbelen met twee Nederlanders die lang geleden naar Zuid-Afrika geëmigreerd waren, maar hun moedertaal niet vergeten waren. Met alle smalle straatjes, plotseling midden op de weg stilstaande toeristen, ongelijke tegels en lange trappen was het helaas was niet erg krukvriendelijk in Mont Saint Michel, maar het was minder erg dan Montmartre in Parijs. Toch een aanrader voor een toeristisch uitstapje in Frankrijk.

De weg naar Mont St. Michel

In La Rochelle heb ik voor het eerst in lange tijd de frisse zeelucht kunnen opsnuiven. De boulevard die bijna helemaal rondloopt, was gezellig druk. De sfeer werd versterkt door de kermis en de carnavalsoptochten die door de stad liepen. Bij een Michelin-restaurant met live pianomuziek aten Rebecca en ik allebei ‘Zalm met Thaise curry’ en had ik als toetje een carpaccio van fruit. Délicieux. De tafeltjes van de buren stonden eigenlijk net iets te dichtbij, dus van privacy was geen sprake, maar daardoor kregen we wel een uitgebreid verslag van het rijkeluisleventje van de mevrouw met de zonnebril en de man in een geel poloshirt. Het strand in dit karakteristieke stadje lag ondanks de vele steentjes, best prima, maar toen de zon verscheen zijn we bij Café Leffe mosselen met curry gaan eten. Lekker! En nog een grote plus: de frietjes werden geserveerd in een mini frietmandje. In La Rochelle hebben we flink van de Franse keuken geprofiteerd en genoten van het mooie weer. Leuke stad en zeker een bezoekje waard.

De oude haven in La Rochelle

Het strand en de zee waren in St. Malo nog mooier dan in La Rochelle. Saint Malo is een prachtige piratenstad. Het oude centrum (dat na de oorlog in oorspronkelijke stijl is hergebouwd) wordt omgeven door een bijna 2km lange stadsmuur, die een prachtig uitzicht biedt op de smalle straatjes intra muros en buiten de muren op de zee, het Fort National, de haven(s), le petit Bé en alle kleine eilandjes. De zee is er prachtig blauw, helder en prima op temperatuur om pootje te baden of voor de echte die hard een duik te nemen. In het oude stadsdeel bevinden zich tal van schattige boetiekjes en je vindt er de lekkerste ijssalons en taartenmakers. Vanaf St. Malo is het makkelijk reizen naar het andere moois wat Bretagne te bieden heeft (Cancale, Mont St. Michel, Dinard, et cetera). En een leuke bijkomstigheid dat de stad in het Breton de naam St. Malou draagt! Super stad voor een paar daagjes weg!

Zonsondergang in St. Malo

Zonsondergang in St Malo

En last but not least Bordeaux. Dit was alweer mijn tweede bezoek aan deze prachtige stad! Een rondje door de stad in een van de toeristenbussen brengt je langs de high lights van Bordeaux en je maakt meteen een reis van door de tijd: van de Romeinse kerk tot de achttiende-eeuwse architectuur en het museum voor moderne kunst. Ik schreef al eerder vol lof over deze bruisende stad, maar over Bordeaux raak je nooit uitgepraat. Tijdens mijn tweede bezoekje ontdekte ik de Miroir d’eau, de waterspiegel. Deze moderne fontein loop je zo voorbij als je niet weet dat ie er ligt, maar als je hem in werking ziet, kun je er rustig een middag blijven zitten, gefascineerd door de speling van het water, de weerspiegeling van de omgeving en de spelende kinderen met ouders die erachter aan rennen. En in het centrum kan ik mijn boekenhonger stillen bij Mollat. Kortom het bruisende Bordeaux is zeker weten een of meerdere (!) bezoekjes waard!

Wie hebben er tips voor mijn volgende bestemming in Frankrijk?

Spelende kinderen in de waterspiegel in Bordeaux